Bográcsgulyás
2013. május 29. írta: Húsimádó

Bográcsgulyás

Bográcsgulyás

530
Most egy olyan étel következik, amely hasonlít az autóvezetéshez és a focihoz - Magyarországon mindenki ért hozzá és van is véleménye hozzá. Szerintem ahány ház, annyi gulyás, mert mindenki egy kicsit máshogy csinálja.

Ez egy nagyon hálás kerti-buli kaja, mert szerintem az is meg tudja csinálni, aki nem egy nagy gourmand - és mire egy átlagos magyar party-n elkészül, addigra már mindenki annyira éhes, hogy a kisebb-nagyobb hibák felett is szemet hunynak.

Én is így kezdtem konyhai garázdálkodásomat: még gimnazista korunkban a haverokkal lementünk a Tisza mellé Abádszalókra kempingezni - és én voltam talán az egyik, aki már látott is bográcsot közelebbről. Annyit tudtam, hogy mit és milyen sorrendben kell beletenni a bográcsba, meg azt hogy a paprikát nem szabad megpirítani - mert keserű lesz. Sőt anyukám kiokosított, hogy a húsnak egy gyors "pörzs-réteget" kell adni, így a benne lévő nedvességek belülről dolgozzák meg a husit, és nem lesz rágós. Innen már 8-10 kamasz gyereknek nem kellett több, kicsit lassan - de nagyon finomat kotyvasztottunk. ( Legalábbis akkor, mindenki isteninek érezte )

Azóta sok kerti party-n vagyunk már túl, sok jó barát evett a mi gulyásunkból, sok pálesz, sör és vörösbor csúszott le a szomjas és éhes torkokon, hallottam is sok okosságot, hogy ki-ki hogy csinálja. Én így. Egyszerűen, minden nagy hiszti nélkül. Azért szeretem, mert nem csak egy leves, de majdnem főétel, lehet ennyi kenyérrel vagy a nélkül, lehet a főzés alatt bulizni, piálni, dumcsizni - és egy kicsit összehozza mindig a csapatot.

Nem ragozom túl a leírást - neked is biztos vagy egy jó változatod - de azért a lényeg: számomra mindig fontos, hogy szalonnán csináljuk az alapot. Vagyis szalonna pici, apró kockára vágva, bele a bográcsba, majd amikor kiolvad a zsírja, akkor mehet bele a hagyma - apróra vágva. Ha a hagyma arany sárga ( de nem barna ), akkor levesszük a tűzről, és szórunk bele szegedi piros paprikát - nem a "bóti vackot", hanem kalocsai, szegedi igazi paprikát, majd fakanállal elkeverjük, úgy hogy szép krémes anyagot kapjunk. Rögtön mehetnek rá a sertés comb husiból lévő kockák, majd vissza a tűzre - és folyamatos kavargatás közben addig csináljuk, míg szép fehér nem lesz minden húskocka. Ekkor felengedjük egy kis vízzel, majd iszunk egy pohár vörösbort, vagy fröccsöt vagy valamit - a szakácsot egyébként is illik itatni. Én ekkor szoktam fűszerezni a gulyást, minden sztenderd finomság mehet bele - egy kivételével. Nincs gulyáskrém ! Ezt ne tedd. Tehát só, bors, zöld fűszerek - és ha van még vörösborod, akkor az is jót tesz neki. ( A szesztartalom úgyis elszáll, tehát a gyerek sem lesz kapatos - meg annyit úgysem öntünk bele )

Ha már rotyog a cucc, akkor megint felengedem vízzel, gyakorlatilag annyival, ami már a végeredményhez kell - majd mehet bele a fehér répa, kicsit később pedig a répa. ( Kisebb kockákra vágva ) Főzzük a levesünket, közben mehet a buli és a dumcsi, és amikor már egy kicsit elkezd puhulni a répa, akkor jöhet a krumpli. Ismét főzicske, fröccs, majd lassan a végén tartasz. Ekkor mindenki elkezdi kóstolgatni a rotyogó levest, adják az okosságot: több só, kevesebb só, erős paprika, ... stb. Ne hallgass rájuk, ők már úgyis elvesztették az ítélő képességüket ( éhesek és nem túl szomjasak ), Te vagy a kapitány! Tehát ha úgy érzed, finomíts az ízeken, és amikor a kanállal simán elvágod a krumplit - akkor tálalhat a pórnép. ( Te pedig reménykedsz, hogy a hús is omlós, és nem rágós - de szerintem menni fog )

Most már csak figyelni kell a bulis csapat hogy termeli be azt a rengeteg mindent, amit bele halmoztatok a bográcsba - és folytatódik a vörösborozás - lehetőleg minőségi egri borral. Cabernet Sauvignon, kékfarnkos nagyon megy utána. Jó bulizást, jó étvágyat.

472

475

487

501

510

525

539

süti beállítások módosítása