Sült hagymás, lengyel pirog
2016. február 01. írta: Húsimádó

Sült hagymás, lengyel pirog

066

Legjobb tudomásom szerint kétféle pirog létezik: az egyik az orosz, amely kelt tésztából, és sütve készül; a másik a lengyel, amelybe nem kell élesztőt tenni, és ami forró vízben készül. Én már itt a blogon mutattam egy ilyen lengyel pirogot, ami kicsit bonyolultabban készült - most azonban egy egyszerűbb tésztával próbálkoztam. 

Hozzávalók a tésztához - 35 db pirog elkészítéséhez:

  • 75 dkg liszt
  • 2 tojás
  • 2 dl víz
  • 2,5 dkg vaj

Az alkotóelemeket egy tálba szórjuk, majd kézzel vagy géppel egyenletesre keverjük, dolgozzuk. Én a gépet választottam, mert minek küzdjünk, ha van egy ilyen klassz kis masinánk. Szóval létrejön egy homogén tésztánk, amit aztán deszkán vékonyra nyújtunk, amit előtte be is liszteztünk.

002

003

005

010

011

012

Hozzávalók a töltelékhez:

  • 4-5 db répa
  • 2 fej hagyma
  • 3 gerezd fokhagyma
  • 50 dkg darált sertés vagy marhahús
  • 1 ek Fines herbes vagy petrezselyemlevél, snidling, turbolya, zsálya, borsikafű keverék
  • 2 kk őrölt zöldbors
  • 1 ek zsír vagy szalonna kocka

A répákat megpucolom, majd felkockázom őket, aztán sós vízbe felteszem őket párolni. Míg el nem készülnek, addig hagymát elkezdek zsíron pirítani egy serpenyőben, amire azután mehet a fokhagyma, a darált hús, a fűszerek - majd a répák is. Klasszul összedolgozom az egész tölteléket, időnkét megkeverem az egészet, sőt kóstolgatok is. Ha lett volna itthon gyökér zöldség meg karalábé, akkor azt is tettem volna bele - de hát ilyen, amikor egy férfi főz.

Az az igazság, hogy sokat agyaltam a fűszerezésen, mert a zöldséges, friss ízekre vágytam. Végül is nem egy klasszik hús fűszerkeveréket választottam a Fűszerész kínálatából, de az öt összetevő és azok illata arra vezetett, hogy ezt kell használnom.

015

017

018

020

024

025

028

030

032

Így, hogy elkészült a tészta és a töltelék is, már csak ezek összehozására van szükség. A neten vettem egy ravioli, pirog készítő szettet, amiben több méretben vannak ilyen műanyag készségek - amik meggyorsítják ezt a tökölős melót. A lényeg az, hogy egy kivágóval a kinyújtott tésztákból kivagdosom a köröket, amiket aztán behelyezek a kütyübe, majd jön egy kanálnyi töltelék - aztán összenyomom a kütyüt, és már csak 34-szer kell ezt megismételni.

Ahogy elkészül 6-8 darab, azokat elkezdem főzni, hogy ez a meló is haladjon. Ahogy feljönnek a tészták a víz felszínére, kiszedem őket, majd jön az újabb csapat is.

033

034

036

038

037

040

042

046

Időközben 2-3 fej hagymát elkezdek zsíron megsütni, hogy ettől még autentikusabb legyen az ízvilág.Mivel én illetve mi jobban szeretjük, hogyha egy kicsit pirult a pirogok felszíne - ezért egy kicsit meg is pirítom őket, és már tálalunk is.

051

053

048

066

059

Természetesen, aki nem egy ekkora családra süt-főz, mint mi, azok felezhetik a mennyiségeket. Sok sikert, jó főzést. :-)

 

süti beállítások módosítása