Monte Albán, Oaxaca, három esküvő és sok-sok finomság
2018. március 11. írta: Húsimádó

IMG 8438

IMG 8545

Nagyon aktív napunk volt - most este kilenc van, hulla fáradtak és kissé megint pirultak is vagyunk. De vegyük sorra, hogy mi is történt velünk.

Az ébredés után összeszedtük magunkat, majd elindultunk piacozni - és a végén a két piac közül a belvárosit választottuk. Az az igazság, hogy elindultunk a külső piac irányába, de egy idő után kicsit lecsúszottabb arcok jöttek-mentek körülöttünk, az én nyakamban pedig ott lógott a Canon-om - így azt javasoltam Esztinek, hogy inkább a másik piacot nézzük meg. A centrumban lévő piac csak egy kis szelete a valódi zöldség, gyümölcs és húspiac, a többi részen igazi top gagyi szarokat árulnak - úgyhogy csak keveset tudtunk nézelődni - reggelizni meg aztán semmit.

IMG 8251

IMG 8254

IMG 8256

IMG 8259

IMG 8260

A piactól tovább menve azonban találtunk egy klassz kis helyet, ahol a csajok sütöttek nekünk tortas-t, frissen. Kicsit nehezen kommunikáltak velünk, mert mi mondtuk, hogy pollo-ból, azaz csirkéből kérjük, de valamin még tanácstalankodtak - de csak nekiálltak elkészíteni a reggelinket. A hölgy elővett a hűtőből egy megsült grillcsirkét, tépkedett belőle egy rakat húst, majd grill-lapon átsütötte, tépett rá sajtot. A két bucit felvágta, szintén megpirította, majd megkente őket valamivel. Jöhetett az átsütött hús-sajt kombó, ment rá paradicsom, friss avokádó - és már ehettük is. Meg-meg locsoltuk chili szósszal a szenyókat, majd bevágtuk mindkettőt. Utána egy-egy churros még leszaladt, majd a főtéren ittunk egy finom kávét.

IMG 8264

IMG 8266

IMG 8268

A következő terv az volt, hogy megkeressük a kiskocsit, majd felmegyünk a Monte Albára, az itteni piramisokhoz. Így is tettünk, elindultunk a 11 km-re lévő hegyre. Beütöttem a Waze-be a címet, majd egy kereszteződésnél mást mutatott, mint a táblák. Hallgattunk a navigációra, de egy idő után olyan lepukkant környéken voltunk - tábla meg nem mutatott semmit, se piramist, se Monte Albánt - úgyhogy megálltunk, újraterveztünk. Megint beütöttük a telcsibe, hogy hova akarunk menni - erre megint mást mutatott. Nem ragozom, elmentünk a francba, majd vissza - és kiderült hogy tényleg azon a lepukkant szegény telepen vezet az út a világörökség eme látványosságához. Tök keskeny szerpentin következett, kis kockaházikók tömkelege a hegyen - szuper panorámával. Mérhetetlen szegénység, poros sikátorok, sovány kutyák szegélyezték az utunkat - de feljutottunk.

IMG 8279

IMG 8288

IMG 8328

IMG 8339

IMG 8359

Fent már igencsak meleg volt, a hőfok verte a 30 C-t, a tengerszint feletti magasság pedig 1900 m volt - így egy kicsit sikerült is megpirulnunk, pedig kenegettük magunkat. Sebaj, mindkettőnknek jó bőrünk van, pár nap után bebarnul...

Tehát Monte Albán. Megint nem fogok litániát írni a történelemről és egyebekről - de annyit azért érdemes tudni, hogy a zapoték nemzetség emelt itt piramist, labdajáték teret, s egy csomó épületet, amiből már sajnos csak töredékek maradtak fenn - azonban ezek is lenyűgöző látványt nyújtanak. Persze azok után, amit a Teotihuacan-nál láttunk, ez érhetne csalódásként is - de mégsem az. Ennek a történelmi helynek a fekvése, az hogy alatta fekszik az egész város, szóval ez nagyon meghatározza az ottlétünket. Ha nem is annyira jár át a múlt szelleme, mint a Teotihuacan-ban, de ez a hely is nagyon megérint. Itt szerencsére alig van alkalmi árus, talán 5-6 szalmakalapos csávó próbálkozik eladni valami mütyűrt - de ők is inkább az árnyékban unatkoznak. Hihetetlen érzés az, hogy egy hete még -10 C ban voltunk otthon, most pedig a +30 C-al küzdünk. Zárásként bemegyünk a múzeumi részbe is, megnézzük ennek a népcsoportnak a kisebb és nagyobbacska szobrait - majd visszacsorgunk a városba.

IMG 8371

IMG 8490

IMG 8493

IMG 8498

Ledobjuk az autót a zárt parkólban, amikor jön egy frissítő zápor, ami tényleg kicsit enyhít is a száraz melegen. Eszterrel elkezdünk agyalni, hogy az elkövetkező napok hogyan alakuljanak. Az az igazság, hogy Acalpulco-t már egymástól függetlenül elengedtük, mint lehetséges célpontot, de tervben van még Veracruz, Taxco és bázisként Puebla is. Na meg nagyon megszerettük Oaxaca-t is, vagyis a matekban valami hiba van. Számolunk kilométereket, úton töltött időket - és úgy döntünk, hogy maradunk itt még egy éjszakát, Veracruz-t szintén töröljük a naptárból - és marad két nap Taxco-ra, meg 1,5 nap Puebla. Amit sejtettünk, az be is jött. Ez egy óriási ország, helyenként 4-5 órás utazásokkal - és rengeteg látnivalóval. Tehát még maradunk, majd hétfőn megyünk vissza Pueblába.

Ennek örömére, meg mert farkas éhesek vagyunk, elindulunk ebédelni. Én a közelben lévő taco-s helyet akcpetálom, de Esztinek nem annyira jön be - úgyhogy megadom magam. Rövidesen találunk is egy kafa kis kifőzdét, ahol a 70 pluszos nagymami áll a pult mögött, míg a kiszolgálást szerintem az unokája végzi. Elsőként rendelünk két levest, az gyorsan megy, majd míg azt kihozzák, addig kiválasztjuk a főételt is.

IMG 8533

Sopa Monte Albán: Sopa de frijol molido con guarnicón de queso y totopo. Ez egy bableves sajttal és sült tortilla csíkokkal

IMG 8532

Sopa de tortilla: Salsa de tomate con julianas de tortillas fritas, chicharrón, queso crema y guacamole. Ez egy paradicsomos leves szintén sült tortilla csíkokkal, krémsajttal és quacamolevel

Ezt követően Eszter tutira megy, vagyis háromféle quesadillast kér quacamolével, én pedig fejest ugrok egy medencébe, amiben nem tudom, hogy van-e víz. Én Tlayudast rendelek, abból is Oaxaquena-t. ( asiento de puerco, pasta de frijol, Salchicha Oaxaquelia y queso de puerco ). Ebben sertéshús, bab paszta, kolbász és kit tudja még mi van. Mind a négy étel kiváló választás volt, dugig ettünk magunkat - Eszti pedig még bevállalt egy gyümölcsös, mezcal-os, chilis koktélt is - ami teljessé tette az ebédet.

IMG 8536

IMG 8539

IMG 8541

A kajával nagyon jól időzítettünk, mert míg benn voltunk addig a szemerkélő esőből lett egy kiadós zápor, s mire végeztünk, addigra abba is maradt. Ami azonban kissé megzavarta a falatozásunkat, az egy órási hangzavar volt - persze jó értelemben. Először azt hittük, hogy valami vallási vagy városi ünnepség indult el a téren, mert fúvós zenekar, petárdák és tűzijáték hangja verte fel az utcát. Én rögtön kirohantam, amikor kiderült, hogy ez bizony egy esküvő. Táncosok, hatalmas bábfigurák, gólyalábasok, a násznép és az utca tömege lepte el a templom előtti teret - fantasztikus hangulatot teremtve. Igazi turistához méltóan bámultunk, fényképeztünk - de a násznépnek ez természetes volt, lévén erről szólt az egész. Egy srácnak csak az volt a feladata, hogy rakétákat lövöldözzön fel az égbe, amik persze odafent akkorákat szóltak, hogy a gatyánk is leesett. Az érdekes az volt, hogy a tegnapi temetési menet zenéje és petárdázása pont ugyanilyen volt, mint most az esküvőnek.

IMG 8545

IMG 8550

IMG 8563

IMG 8572

Ezt követően még két esküvő részesei lehettünk - az utolsónál nem is mexikói volt a páros, hanem brit vagy amcsi, de ugyanolyan koreográfia szerint zajlott, mint az előbbi kettő. Eszméletlen nagy élmény volt mindhárom.

Ekkora már ránk is sötétedett, de mi úgy döntöttünk, hogy felülünk egy városnéző buszra, még akkor is, ha csak spanyolul megy az idegenvezetés. Szuper volt így sötétben végig buszozni az óvároson, hallgatni az üvöltő latin zenéket, a néha aranyosan bénázó sofőrünket - szóval nagyon klassz egy óra volt ez. És így körbe is ért a történet, este 12 óra van, beszórok még egy rakat fotót - aztán húzom én is a lóbőrt, mert tényleg elfáradtam.

IMG 8612

IMG 8615

Legyetek jók és szobatiszták, holnap találkozunk!