Sertéspörkölt bográcsban, nokedlivel, tejföllel
2013. augusztus 06. írta: Húsimádó

Sertéspörkölt bográcsban, nokedlivel, tejföllel

Sertéspörkölt bográcsban, nokedlivel, tejföllel

2013.08.05 058
Folytatva az előző posztokat szintén a szabadban, szabad tűzön készült ételt hozok, amit mi elég gyakran elkészítünk a sarudi kertünkben.

Az ember számára talán két-három alapétel alapozza meg a magyar konyhát: húsleves, gulyás, pörkölt. Egy külföldi számára ez olyan sztenderd étel lehet Magyarországon, mint amikor mi az olaszoknál pizzázunk, vagy Svájcban fondüzünk, az USA-ban hamburgerezünk, stb. Én itt a blogon csináltam már husi levest, túl vagyok a gulyáson is, úgyhogy jöhet a család egyik kedvence - a sertéspörkölt.

Az elkészítés alapja a sertés comb vagy lapocka hús, melyet egyenletes darabokra, kockákra darabolok. A bogrács alatt begyújtjuk a klassz kis tüzünket, közben szalonnát nagyon apró darabokra vágunk, amelyek mehetnek is a bográcsba. Én azért szeretem szalonnán készíteni a pörköltet, mert ettől az íz teltebb lesz, a szalonna darabok szépen szétolvadnak - így nem  fog a fogunk alatt ropogni egy sem. Ha kiolvadt a szalonna zsírja, akkor mehet rá az apróra vágott vagy darált vöröshagyma, majd addig kevergetjük - míg aranybarna nem lesz.

Jön a feldarabolt hús, folyamatosan dolgozik a fakanál, hogy a húsok minden oldala szépen kifehéredjen - így a bennük lévő íz és nedvesség ne távozzon idő előtt. Amikor már mindegyik egyenletes és szép akkor leveszem a tűzről a bográcsot, jön a szegedi piros paprika, melyet szép egyenletesen eldolgozok a húsokon és a hagymás alapon. Bontunk egy jó egri száraz vörös bort, megkóstoljuk - és öntünk a húsok alá is egy kicsit.

Bogrács vissza a tűzre - és indul a főzés, sózás, fűszerezés. Én két dolgot nem szoktam rá tenni: gulyáskrémet és piros aranyat, mert szerintem ezek egyike sem autentikus, bár jó pár helyen láttam már, hogy ezeket mások használják. Szóval szépen rotyog a husi, ha igényli, akkor mehet még alá egy kis vörösbor vagy minimálisan víz - de utóbbit azért lehetőleg hanyagoljuk. Ahhoz, hogy rövid leve és finom szaftja legyen a pörköltünknek, mi 2-3 paradicsomot és ugyanennyi paprikát botmixerrel egy tálban ledolgozunk, majd ez a közepesen sűrű massza mehet a húsokra.

Közben megkérjük a család valamelyik tagját, hogy csinálja meg a nokedlit a szokásos módon - addig pedig mi a haverokkal kortyolgatjuk az egri borocskánkat, de nagyon jól esik ilyenkor egy fröcss vagy egy jéghideg sör is.

A pörkölt szépen rotyog a bográcsban, de néha a fakanállal azért forgatjuk, hogy le ne kapja - és lassan lehet is tálalni. Mi a pörköltet tejföllel szeretjük, lehet hogy ez némelyeknek eretnek dolog - de szerintünk ez így teljes. A paradicsomoktól és a paprikáktól szép szaftos az egész - a végén akár tunkolni is lehet. Nem egy Norbi Update - de finom.

2013.08.05 002

2013.08.05 010

2013.08.05 011

2013.08.05 015

2013.08.05 028

2013.08.05 044

süti beállítások módosítása